Gubbvad


Gubbvad

Få saker är så omtalade som Gubbvad, men den svenska medicinska litteraturen säger absolut ingenting om denna idrottsskada. Däremot hittar man i den utländska litteraturen något som kallas för ”chronic muscle tear”, vilket överensstämmer med symptomen för Gubbvad.

Vad är då Gubbvad?

Det kan tex vara Tennis-leg, det kan vara en sträckning, en kramp, det kan vara överbelastning av den inre vadmuskulaturen pga tidigare skador och det kan vara kroniska mindre muskelbristningar i den nedre delen av vadmuskulaturen. Kraftiga stukningar kan på flera års sikt ge en ökad belastning av muskulaturen i underbenet, och när muskeln, eller muskelfascian, inte längre klarar av belastningen så brister den. En eller flera muskelfibrer brister och som gör att det gör akut ont. Det kan även vara ett resultat av tidigare muskelskador som nu ger sig till känna när musklerna tappar elasticitet och ärrvävnader ger sig till känna. Just ärrvävnaderna gör att gubbvaden återkommer gång efter gång på samma ställe.



Eftersom det skiljer sig på individnivå finns det helt enkelt inte tillräckligt med information för att kunna ge en exakt och bra bild av vad skadan egentligen är.  En skada måste undersökas för att kunna diagnosticeras, därefter kan man skapa en behandlingsplan.

Vad finns det för symptom på Gubbvad?

Väldigt många uppger en stickande huggande känsla i vaden som går över på en eller ett par dagar. Det är sällan någon som rapporterar att de är tvungen att gå med kryckor i en vecka, vilket skulle signalera en kraftigare bristning.

Ett stort samband är att de som frågar efter dessa symptom alla är medelålders. Muskelbristningar drabbar sällan unga pga deras styrka och uthållighet i muskler.

Hur uppkommer gubbvad?

Ofta är man ute och springer relativt fort, och det hugger till i vaden. När man skjuter ifrån i löpsteget belastas den inre vadmuskeln extra mycket. Om man är trött, eller helt enkelt svag, så löper man en ökad risk för att skadas.

Hur blir jag kvitt min Gubbvad?

En genomgång av inre och yttre faktorer är nödvändig. Otillräcklig biomekanik kan ge överbelastningsskador i muskulaturen. Har man tidigare skador i ligament eller andra stödjevävnader kan detta ge sekundära skador på sikt. Ofta ser man en svag excentrisk styrka i muskulaturen hos medelålders och äldre, vilket beror på en naturlig degeneration av muskler och vävnader. Detta i sin tur gör att musklerna inte klarar lika mycket som dom gjorde när man var yngre.

Något som ofta kan genomföras är ett stegrat program med excentriska tåhävningar. Detta sker genom negativa tåhävningar med både raka och böjda knäleder, 3×15 repetitioner, två gånger dagligen. Man kan efter några veckor öka belastningen med 10% av kroppsvikten, inte mer. Det finns inga belägg för att en ökad mängd tåhävningar har några som helst positiva effekter.

För att mjuka upp ärrvävnader och öka elasticiteten i muskelfascior användas stötvågsbehandling, Shockwave, för att åstadkomma detta.

Hjälper stretching mot Gubbvad? Stretching är i första hand symptomlindring, och i andra hand en övning för att öka rörligheten i fotleden. Stretching ger oftast ett par timmars smärtlindring, därefter kommer stelheten tillbaka. Likaså med värme och liniment.

Om det inte är Gubbvad, vad kan det vara då?

Det kan vara triggerpunkter i muskulaturen, det kan även vara en sk blodpropp. Blodproppar kan uppstå efter exempelvis alldeles för hårdhänt idrottsmassage. Blodproppar är potentiellt livsfarliga, och just på grund av detta är det ofta nödvändigt att söka upp en idrottsmedicinskt kompetent specialist med erfarenhet av muskelbristningar som kan se skillnad mellan gubbvad, muskelbristning i vaden, och en blodpropp.

 

Allt material på denna sida skyddas enligt svensk lag och kopiering av hela eller delar av innehållet utan källhänvisning kommer att lagföras.