Muskelbristning i vaden


Muskelbristning i vaden

Muskelbristning i vaden, eller tennis-leg, är en vanlig skada. Typiska symptom är kraftigt huggande smärta i nedre delen av vadmuskelns insida. När man talar om muskelbristning i vaden talar man oftast om en partiell ruptur, dvs delvis bristning, av vaden.

Hur uppkommer skadan?

Tennis-leg innebär en partiell ruptur, dvs att en del av muskelfibrerna i muskeln går av helt, medans de övriga fibrerna inte har gått sönder. Tennis-leg sker alltid i övergången mellan den inre, mediala buken, av m Gastrocnemius, och senan som övergår i hälsenan. Bristningen uppkommer i övergången från långsamt arbete till hastigt, tex vid sprint- eller långdistanslöpning eller att man spelar badminton, squash eller tennis.

Symptom vid muskelbristning i vaden


Plötslig smärta i den nedre delen av vadens inre muskel, och det brukar göra väldigt ont att gå som vanligt eller att springa. Inom några minuter kan man se en svullnad, och eventuellt en blodutgjutning, men inte normalt sett.

Om du inte alls kan komma upp på tå, och du inte känner smärta, kan du ha drabbats av en total hälseneruptur. Även en partiell ruptur av hälsenan kan efterlikna symptomen vid partiell muskelbristning i vaden, och just därför bör skadan undersökas av någon medicinskt utbildad personal med idrottsmedicinsk kompetens, tex naprapat, kiropraktor eller sjukgymnast.

Generell behandling av muskelbristning i vaden

Först och främst är det viktigt att minska blödningen, och detta bör ske omedelbart och inom 1-2 minuter. Tryckförband över det skadade området, och högläge på benet. Efter några minuter kan förbandet läggas om ifall trycket varit för hårt. Generellt bör man inte röra på sig de närmaste timmarna efter en muskelbristning. Inom det första dygnet kan man påbörja viss rörelseträning, genom att tex sitta på en stol och böja och sträcka i fotleden utan något annat motstånd än vikten av ens fot.

Efter 24 timmar kan man oftast börja motionera väldigt lugnt. I detta fall sätta sig på en cykel, utan clips, och börja trampa utan motstånd. Detta medför att cirkulationen i muskeln ökar, och nytt färskt blod kommer till det skadade området. Det medför även att blödningen och svullnaden i muskeln minskar, och därmed den smärta som du upplever.

Efter detta är det dags att du söker upp en idrottsmedicinsk kunnig person, och någon med vidareutbildning inom idrottsmedicin. Detta för att du ska få ett personligt anpassat rehabiliteringsprogram och titta på orsaken till varför du drabbades av en muskelbristning i vaden. I annat fall riskerar du att få ett återfall om du inte kommer fram till orsaken, och behandlar den istället för symptomen.

Oftast blir man helt återställd efter en muskelbristning i vaden, och om man sköter sin rehabilitering bra. Det blir alltid någon form av ärrvävnad, men besvären av detta kan man minska genom att träna upp muskulaturen så att den i princip har 110% av styrkan jämfört med innan skadan, samt att orsaken till varför du fick muskelbristningen hittas.
Normalt sett kan du börja löpträna med mycket lätt jogg inom 1-2 veckor, och för fullt efter 4-6 veckor, baserat på hur du sköter din rehabilitering och vem du får ditt rehabiliteringsprogram av.

Allt material på denna sida skyddas enligt svensk lag och kopiering av hela eller delar av innehållet utan källhänvisning kommer att lagföras.